– Svindlerne utvikler metodene raskt, og de gamle rådene er ikke like gode som de en gang var. Nå opplever vi mye godt språk, og avsenderadresser kan enkelt forfalskes, så det kan gi en falsk trygghet å basere seg på dette, sier direktør for informasjonssikkerhet Tore Orderløkken i Posten.
– Sender aldri lenker
Noen faresignaler å merke seg:
- Vil avsender at du skal gjøre noe
- Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?
- Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe?
- Er det en form for gevinst eller fordel for deg hvis du svarer raskt?
Orderløkken understreker at Posten aldri sender lenker hvor man skal fylle inn personlig informasjon eller som sender deg til en betalingsside.
Parkeringsselskap advarer
Også parkeringsselskapet Onepark opplever en økning av svindelforsøk, knyttet til ubetalte parkeringsavgifter. Flere opplever å motta en tekstmelding om ubetalt parkeringsavgift, med en tilhørende lenke.
Nå advarer parkeringsselskapet Onepark kundene sine mot å klikke på lenken som følger med i meldingen. Tekstmeldingen viser til et ubetalt krav på parkeringsavgift, etterfulgt med:
«Betal snarest for å unngå tvangsinndrivelse og videre rettspågang»
—Ikke klikk på lenken i en slik SMS. Dette er ikke fra oss og et forsøk på svindel. Vi sender ikke ut slike SMS-er, sier Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark.
Inkassogigant advarer mot falske tekstmeldinger
Inkassogiganten Intrum advarer også etter at det nylig har blitt sendt ut falske tekstmeldinger som angivelig er fra Intrum eller selskapets gamle navn Lindorff.
– Vi vil aldri be deg som kunde av oss oppgi personlig eller sensitiv informasjon på tekstmelding. Har du fått en slik tekstmelding skal du slette den og ikke svare, skriver Intrum i en pressemelding.
Intrum gjør oppmerksom på at svindelmeldingene ofte legger seg under tidligere, reelle meldinger du har fått fra Intrum eller Lindorff.
Lindorff har byttet navn til Intrum.