Gå til sidens hovedinnhold

Fire døgn på do

Artikkelen er over 9 år gammel

Rommet med hjerte på døra er et populært oppholdssted i norske hjem.

(Siste)

Halvparten av oss bruker mer enn 15 minutter på do hver dag. Det betyr at vi tilbringer over fire hele døgn på do i løpet av ett år.

Mange benytter også toalettbesøket som en mulighet til å nyte litt fred og ro:

  • 35 prosent bruker tiden på å lese
  • 33 prosent benytter anledningen til å nyte stillheten
  • 10 velger å høre på musikk

Komfort på toalettet er viktig for 9 av 10 nordmenn, mens 4 av 10 plages av ubehagelig lukt?

Alt dette kommer fram i en undersøkelse som er gjennomført av GfK (Sveits' største selskap for markedsanalyse). 1002 personer har deltatt i undersøkelsen.

– Det virker kanskje litt underlig å gjennomføre en slik undersøkelse, men det er viktig for oss å kartlegge nordmenns vaner og holdninger i forhold til toalettbesøk når vi skal lansere en ny type toaletter, sier markedskoordinator Wenche Sydhagen i sanitærbedriften Geberit, som står bak undersøkelsen.

Selskapet satser blant annet tungt på markedsføring av såkalte dusjtoaletter på det norske markedet.

Dette er toaletter med innebygget bidet, der man blir vasket ren med temperert vann og deretter fønet tørr etter toalettbesøket!

Sydhagen er derfor selvsagt fornøyd med at så mane av oss er ute etter mer komfort på toalettet, og tror det kan være et marked for de nye toalettene her i landet.

–Mange syns kanskje det virker fremmed å skulle bli vasket ren med vann, men vår erfaring er at de fleste som prøver det etter hvert syns dette er en svært behagelig måte å bli ren på etter å ha vært på toalettet, sier hun og viser til at toalettene også har et luftavsug som aktiveres automatisk når man setter seg ned.

Det fjerner ubehagelig lukt.

– I tillegg til at nordmenn er opptatt av komfort, er vi også veldig opptatt av hygiene, mener Sydhagen.

– I undersøkelsen svarer nesten alle at personlig hygiene er viktig eller svært viktig for dem, og 80 prosent tror at rengjøring med vann er mer hygienisk enn bare bruk av dopapir. Dermed tror vi at mange vil være åpne for de nye dusjtoalettene, sier hun

Undersøkelsen viser også at 60 prosent er åpne for å prøve et dusjtoalett. (ANB)