Christina (26) fra Ås har fått ny jobb: – Jeg føler meg priviligert som bor i Norge og kan få leke i voksen alder

SKUESPILLER: Christina Sleipnes har vokst opp i Ås. Hun debuterte på scenen allerede som åtte åring.

SKUESPILLER: Christina Sleipnes har vokst opp i Ås. Hun debuterte på scenen allerede som åtte åring. Foto:

Faren er fra Tromsø, Christina er født der. I januar tar hun med seg Nord-Norsk historiefortelling i bagasjen og drar tilbake for å utforske sine røtter. Hun debuterte på scenen i Ås som 8 åring. Siden har hun ikke hatt noen plan B.

DEL

Da Hålogaland Teater i Tromsø lyste ut fast stilling på åremål var det 360 søkere.

Ut fra dette ble to plukket ut til talentsatsingen ved teateret.

Christina Sleipnes (26) var en av de som sikret seg en av de to plassene på talentprogrammet Det skjedde i september.

– Jeg har vært på utallige auditions og prøvefilminger som frilansskuespiller og fått masse nei, nå fikk jeg mitt første ja, derfor er det viktig å ha tro på det du gjør, sier Christina Sleipnes.

Blåst av banen

Ikke nok med det 13. september vant hun Hedda pris for beste Ungdomsforestilling «Før vi dør» med Antiteateret i Oslo.

– Det var en crazy måned. Alle drømmer gikk i oppfyllelse. Jeg var på siste audition til Hålogland teater dagen etter at vi fikk pris. Da jeg fikk beskjed om at vi hadde vunnet Hedda prisen, da ble det virkelig god stemning.

På bursdagen sin fikk hun enda en telefon:

– Da ringte teatersjefen fra Hålogaland teater og sa jeg hadde blitt plukket ut til talentsatsingen. Jeg var i total lykkerus, forteller Sleipnes.

Det var ikke bare Christina som ble blåst av banen. Teatersjefen ved Hålogaland teater Egill Pálsson, sier dette om samarbeidet;

– Vi ble blåst av banen av deres faglige styrke og energi. Det var fantastisk å oppleve og vi gleder oss til å få dem inn i ensemblet. Det var mange dyktige folk på audition og vi kommer til å ansette flere profesjonelle skuespillere, men det er altså disse to unge som inngår i talentprogrammet, smiler teatersjefen.

TEAMARBEID: F.v Skuespiller Jørn Fuller-Gee er mentor til Frederic Molund. Skuespiller Christina Sleipnes sammen med sin mentor og skuespiller Trude Øines (t.h) .

TEAMARBEID: F.v Skuespiller Jørn Fuller-Gee er mentor til Frederic Molund. Skuespiller Christina Sleipnes sammen med sin mentor og skuespiller Trude Øines (t.h) . Foto:



Blir ikke kastet ut i det

Hun ble uteksaminert fra skuespillerutdanningen ved HINT i fjor og har jobbet blant annet i ulike teatere i Oslo som «Det andre teateret» og «Antiteateret».

Nå skal hun som talent gjennom et program på to år få bli en del av Hålogaland teater sitt ensemble.

Ett av målene med programmet er at nyutdannede skuespillere skal få ekstra støtte når de skal bli en del av ensemblet.

– Talentprogrammet er laget slik at vi får en litt mykere inngang til skuespilleryrket. Jeg setter stor pris på at jeg ikke bare blir kastet ut i det. Nå skal vi få rom til å utvikle oss i vårt tempo, sier Sleipnes.

I tillegg har de fått hver sin mentor som skal hjelpe dem til å bli bedre kjent med teateret.

– Jeg har så vidt jobbet under en regissør, så jeg kommer til å lære masse. Det blir spennende å jobbe med mentor og i et ensemble, sier hun.

Kranglet med publikum

I forestillingen «Før vi dør» som handler om miljøkrisen improviserte hun ved å diskutere politikk med publikum.

– Jeg spilte journalist i avisen NATT&DAG og jeg visste aldri hva jeg ble møtt med. Vi jobbet bra med å vurdere situasjoner, men man blir aldri helt forberedt på en sånn situasjon med publikum uansett hvor godt man prøver å jobbe med det på forhånd, sier Sleipnes.

Hun forteller likevel at det er noe av det morsomste hun har gjort.

– Det ble en veldig bra forestilling, jeg synes Heddaprisen var veldig fortjent.

I januar setter hun opp en mer tradisjonell forestilling ved Hålogaland teater. Det er «Romeo og Julie».

– Det er en forestilling vi gjør i samarbeid med Nordlysfestivalen i Bodø. Jeg spiller sammen med den andre i talentsatsingen Frederic Molund og våre to mentorer.

PAUSE I MANUSLESINGEN: Christina Sleipnes slipper å lese manus i desember. Tiden skal hun bruke til å få «system i flyttekaoset» hun sender til Tromsø etter jul og bruke tid på venner og familie.

PAUSE I MANUSLESINGEN: Christina Sleipnes slipper å lese manus i desember. Tiden skal hun bruke til å få «system i flyttekaoset» hun sender til Tromsø etter jul og bruke tid på venner og familie. Foto:



Arbeidsledig eller fri?

Akkurat nå skulle hun ha hatt premiere med «Det Andre teateret» på forestillingen «Tre nøtter til What». Den bygger på den klassiske Tre nøtter til Askepott.

– Det blir nok nå avlyses, dessverre. Nå har jeg fri eller er arbeidsledig, det spørs hvordan du ser på det, ler Sleipnes.

Tiden skal hun bruke til å få «system i flyttekaoset» hun sender til Tromsø etter jul og bruke tid på venner og familie.

Hjemme sitter kjæresten Jon Olav Gulbrandsen som også er frilansskuespiller og som hun traff på studiet i Verdal.

– I dette yrket er du innstilt på å flytte etter jobb, nå håper jeg han kan stoppe opp i Tromsø mellom turnene.

Stolt familie

Familien er også veldig stolt av Christina.

– Hun har virkelig vist at hun har noe å gjøre i denne bransjen. I denne spesielle tiden vi er inne i nå med Covid19, er det ikke alle innenfor kulturen som har en fast jobb å gå til. Derfor er vi veldig takknemlige for at hun har fått denne muligheten, sier Hege og Robert Sleipnes

Christina forteller at nærmeste familie og den NordNorske slekten, sammen med Kulturskolen i Ås har bidratt sterkt i forhold til hennes interesse for teater.

– Jeg startet tidlig med å lage egne forestillinger og jeg brukte lillesøster Sofie som statist. Når slekten møtes i Nord-Norge har det blitt mye fortellinger rundt bålet, forteller Christina.

FORLATER ÅS: Christina Sleipnes reiser til Tromsø i januar. – Det finnes jo fortsatt folk som mener at kunst er tull, og ikke forstår hvorfor man skal få økonomisk støtte for å holde på med noe sånt. Og da er jeg glad for at det finnes folk som ser hvor viktig kunsten kan være som medium, og som tar kunsten og teateret på alvor, sier Sleipnes.

FORLATER ÅS: Christina Sleipnes reiser til Tromsø i januar. – Det finnes jo fortsatt folk som mener at kunst er tull, og ikke forstår hvorfor man skal få økonomisk støtte for å holde på med noe sånt. Og da er jeg glad for at det finnes folk som ser hvor viktig kunsten kan være som medium, og som tar kunsten og teateret på alvor, sier Sleipnes. Foto:


Christina tilbragte sine første 1,5 leveår i Tromsø.

– Det at hun nå skal tilbake i voksen alder og arbeide med det hun alltid har hatt en brennende interesse for er litt rart, men veldig morsomt og flott! Familien i Tromsø og Kirkenes gleder seg veldig til hun kommer opp i januar og kommer garantert til å være stolte publikummere på de forestillingene Hålogaland Teater og Christina skal lage, sier Robert Sleipnes.

– Føler du at du blir tatt på alvor som skuespiller?

– Det finnes jo fortsatt folk som mener at kunst er tull, og ikke forstår hvorfor man skal få økonomisk støtte for å holde på med noe sånt. Og da er jeg glad for at det finnes folk som ser hvor viktig kunsten kan være som medium, og som tar kunsten og teateret på alvor. Men jeg mener også at vi må passe på å ikke stemple teater og kunst som utelukkende alvorlig og pretensiøst, og at vi ikke forhøyer kunsten for mye. Vi er jo voksne mennesker som leker, men på samme måte som barn så tar vi jo leken helt på alvor. Og jeg tror det er veldig fint. Å finne en balanse mellom det lekne og det alvorlige, avslutter Christina Sleipnes.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken