Adventpynt og trivsel i Ås sentrum

En åttetalls toveis ringbuss i Nordby, Ås og Vestby

En åttetalls toveis ringbuss i Nordby, Ås og Vestby Foto:

Av
DEL

LeserbrevFinn Olav Holten spør i Ås avis om hvorfor verken kommune eller handelsstanden sørger for pynt i advent i Ås sentrum, slik som tidligere og i Drøbak. En gang stod det et tre ved inngangen til Ås rådhus, ble pyntet med lys, men så brutalt hugget ned med lys og det hele.

Manglende pynt og trivsel i Ås sentrum i mørketiden, er bivirkning av arbeidet med sentrumsplanen, rasering av hus med sjel, for å bygge høyt og kompakt, med store gevinster til ressurs-sterke utbyggere. Kommunen er overarbeidet med sentrumsplanen, derfor lite med tid til adventpynting i sentrum. Planlegging for tredobling av befolkning i Ås sentrum fører til hundrevis av millioner til infrastruktur, store underskudd og kutt i trivselsskapende tiltak som adventpynting.

Handelsstanden i Ås sentrum sliter mer i dag enn før utbygging av boligblokker i Ås sentrum. I dag står butikklokaler tomme i Ås sentrum. Troen på Ås som by har ført til høye leiepriser, dyrt både for beboere og næringsliv. Jo flere bosatte i Ås sentrum desto mer biltrafikk, kø og kork, mindre aktuell å dra for å handle i Ås sentrum. Mindre aktuelt blir det også fordi sentrumsplanen tilsier ingen parkering utenfor butikkene.

Sentrum er i en bakevje, for langt unna E6 og E18, men vi får belastningen med bompenger for å finansiere E18 som motorvei på en strekning uten kø og kaos. Utsetting av togdriften på anbud kan føre til dyrere og dårlige togtilbud slik som anbudsutsettingen til Go Ahead i England. Naturlig når en går fra statlig forvaltning (gamle NSB) til foretak og privat flerårig monopol, hvor økonomisk overskudd for virksomheten er det sentrale og ikke at den skal folkestyres og tjene folk flest.

Bærekraft og trivsel i Ås sentrum kan en få med et mer dekkende tilbud av buss og bestillingstransport. Positivt at et enstemmig kommunestyre ønsker buss mellom Ås sentrum og Nordby, men det kreves mer. Vi må få busser til Oslo, ringbusser som går begge veier (se kartskisse for åttetallrute) og bestillingstransport for alle som ikke kan bruke kollektivtransporter. Videre kreves en busstasjon på Vinterbro i krysset mellom E6 og E18, med mat, drikke og toalett, slik at en får kobling mellom lokale, regionale og bussruter til andre land. Et slikt opplegg kan spare det offentlige for store utgifter til veier. Kan spare privatpersoner for kø og utgifter til bil og bompenger. Det vil gi større likhet i levekår ved å bedre forholdene spesielt for de som ikke har bil. Flere vil kunne hjelpe andre og klare seg selv. Det gir trivsel og bærekraft.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags