Sett lærerne fri!

Einride Berg

Einride Berg Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg har vokst opp i en lærerfamilie - både på fars- og morssiden. Det er lærere alle vegne, opp ad stolper og nedad vegger; bestefar, far, mor, bror, søster, svoger, svigerinne, onkel, tante og kusiner. Det kryr av lærere i familien. I disse dager starter dessuten min eldste datter på sin lærerutdannelse.
I mitt voksne liv har jeg i mange år hatt politisk ansvar for skolestellet i Ås. Jeg har samtalt mye med skoleledere og lærere, både de som står i skolestua i dag, og de som har en fortid der.
Dette har gitt meg solid bakgrunn og førstehånds kunnskap om lærerrollen gjennom generasjoner. Jeg vet ikke om jeg liker det jeg ser i dag.

Det første er: Læreren er ikke bare en lærer, men også en leder. Læreren er en rollemodell. Barna trenger en nærværende og tydelig voksenkontakt i skolehverdagen sin, en å se opp til, en å lære av, en å kopiere. Dette handler selvfølgelig om utdannelse, om tilegnelse av kunnskap, - men det handler like mye om dannelse, om det å fungere i et sosialt fellesskap. Begge deler er like viktige i livet.

Det er utrolig mange meninger om lærerne og om lærergjerningen. Når man leser innlegg i aviser og på sosiale medier kan man få inntrykk av at "hele Norge" vil belære lærerne om hvordan de skal være som lærere. Dette er spesielt utbredt blant politikere, som ikke selv har 4-5 årig pedagogisk utdannelse, men som mer enn gjerne uttaler seg som om de besitter både faglig tyngde og erfaring.
Jeg kommer i hu Bertrand Russels ord: "Det er slik at de som vet minst er skråsikre, mens de kloke er fulle av tvil".

Det annet er: Lærerne i dagens skole har blitt neddynget i masse administrativt arbeide; de skal ikke bare undervise og være nærværende lærer i klassen; de skal skrive rapporter, meldinger og utføre masse byråkratisk arbeide. Alt dette er sikkert velbegrunnet og godt fundert, men det stjeler lærerens oppmerksomhet og tid i klassen, dette fjerner læreren fra sin fremste oppgave: Å være tilstede i klassen!

Når jeg snakker med mange forhenværende lærere, så sier samtlige - uten unntak - at de er glade for at de har sluttet, at de ikke er aktive lærere lenger. Det er virkelig ikke bra! Lærerne har blitt byråkratiske engler med skjemaer og rapporter. Sannheten er: Politikerne har stjålet lærerne fra barna!

Jeg vil herved lansere en frihetsreform: La oss slippe lærerne fri. Skal vi ikke stole på folk som har valgt å ta lærerutdannelse er mer opptatt av barn enn av rapporter, at de er mer interessert i livet i klassen enn av byråkratisk jungel, at de ser levende ansikter heller enn statistikk.

Vi - som lokalpolitikere og skoleeiere - bør tørre å sette lærerne fri, gi dem romslig armslag til å møte barna i deres hverdag, framfor å belemre lærerne med masse byråkratisk vissvass.

Sett lærerne fri! Stol på dem. Gi dem tid til barna, ikke til rapportene.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags