Ås kommune skremmer boligeierne!

Fortetting: Asplan Viak mener område på norssiden av Høgskoleveien bør fortettes kraftig.

Fortetting: Asplan Viak mener område på norssiden av Høgskoleveien bør fortettes kraftig. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

DebattMange i Ås fikk nok kaffen i vrangstrupen da de leste Ås Avis 13. juli, da de fant ut at kommunens konsulenter planlegger å rive huset deres.

Innbyggerne skremmes med at hundrevis av boliger skal raseres i godt etablerte villastrøk, med det formål å presse inn blokker med 5000 nye leiligheter innenfor et altfor snevert område.

Dette er konsulentens anbefalte forslag, kalt Strategi 1, Syd/vest.

LES OGSÅ: Foreslår stor utbygging av tre områder sentralt på Ås (Krever innlogging)

Konsulenten presenterer også en Strategi 4, kalt Kjente prosjekter, som ikke er anbefalt, men dette vil jo gi 3700 boliger – noe som burde være tilstrekkelig – uten rasering av hverken boligstrøk eller jorder (unntatt Moerjordet). Hvorfor ikke følge denne?

Kommunen setter i gang én utredning om boliger og én om veier, uten at disse to synes å være samordnet. Boligplanen raserer villastrøk for å unngå å bygge på dyrket mark, mens veiplanen legger veier over både Søråsjordet og Dysterjordet.

Veiplanen legger en ny tunnel for busser under jernbanen langs den nåværende fotgjengerundergangen, med nye veier på begge sider, mens boligplanen legger blokker i det samme området. Formålet med tunnelen er å redusere gangavstanden til buss med vel 100 m for de som kommer fra toget, mens andre passasjerer, som fra skolene på østsiden, får tilsvarende lenger å gå.

Prisen for en slik tunnel gjennom kvikkleira under jernbanen, med tilhørende veier, må bli et tresifret millionbeløp. Er dette riktig prioritering av kommunens skattepenger, siden dette neppe blir betalt av fylket? Borgerne må undre seg over hva slags retningslinjer konsulentene har fått fra kommunen.

Veiplanleggerne vil også stenge Rådhusplassen for alt annet enn busser, hvor skal nyttetrafikken gå? I tillegg har de stengt Brekkeveien syd for stasjonen, slik at de ca 4000 biler som daglig går her må inn på Moerveien og inn i sentrum, hvor skal de gjøre av seg?

Kommunen må redegjøre for hvorfor denne voldsomme veksten er nødvendig, de fleste som kommer til Ås ønsker seg mer landlige omgivelser, ikke en ny drabantby for pendlere.

Fredrik Ystehede

Det er riktignok vedtatt av politikerne at de nye innbyggerne i de 5000 leilighetene ikke skal kjøre bil, de må sykle eller kjøre buss. Dette synes å være noe korttenkt, de fleste vil i fremtiden ha elbil, som må kunne benyttes uten særlige miljømessige ulemper.

Kommunen må redegjøre for hvorfor denne voldsomme veksten er nødvendig, de fleste som kommer til Ås ønsker seg mer landlige omgivelser, ikke en ny drabantby for pendlere. Det er lagt overdreven vekt på stasjonen, de fleste som flytter inn i blokkene i sentrum er pensjonister, som slett ikke skal med toget hver dag.

Veksten må begrenses og spres, det er ikke bare jernbanen (med ett tog i timen) som skal benyttes, mange deler av kommunen har utmerket og hyppigere bussforbindelse. Vi ser frem til at politikerne bestemmer seg for hvordan Ås bør se ut i fremtiden, ikke bare lar seg styre av overgrep fra stat og fylke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags