Ås, grønt eller grått?

I sør og vest: Asplan Viak anbefaler i sin utredning å konsentrere utbygging og fortetting av Ås sentralområde i en sør/vest akse. Illustrasjon: Asplan Viak

I sør og vest: Asplan Viak anbefaler i sin utredning å konsentrere utbygging og fortetting av Ås sentralområde i en sør/vest akse. Illustrasjon: Asplan Viak Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

DebattGrunnlaget for kompakt fortetting av Ås sentralområde er 7 utredninger, de tre viktigste er:

-Kulturhistorisk stedsanalyse inkludert grønnstruktur og grøntstrukturanalyse.

-Dimensjoneringsgrunnlag for fortettingsstrategier for Ås sentralområde

-Vei- og gateplan

Den første om bevaring og grønt er ikke mulig, dersom sentralområdet skal øke med 5000 leiligheter for å avlaste Oslo. De to neste utredningene er basert på transformasjon til kompakte grå blokker ved Gamleveien, på Søråsteigen og Kaja. Derfor forslag om  forbud mot fortetting med småhus i hager.

Forbudet gjelder til planen om sentralområde er ferdig. Er den ikke ferdig om 4 år må forbudet oppheves. Brev om båndleggingen ble sendt grunneierne 26. juni med tre ukers frist for uttalelse. Jeg ble først klar over forslaget fra Asplan viak om 6 etasjes blokk i vår og naboens hage, da jeg så det på forsiden i Ås avis 13. juli.

LES OGSÅ: Foreslår stor utbygging av tre områder sentralt på Ås (Krever innlogging)

Det er ikke tale om ekspropriasjon, men transformasjon som er enda verre for det sosiale miljøet. Når et småhus med hage selges til blokkbebyggelse, forringes både fysisk og sosiale miljø, da selge flere sine tomter til lav pris, slik at utbyggerne tjener enda mer. Det skaper økende ulikhet, mindre selvbestemmelse og konflikter.

Det er eksempel på fortetting ved krysset Gamleveien/ Idrettsveien og i egne hager i Søråsteigen. Den fortettingen er ikke kompakt nok med tanke på Ås som avlastingsby for Oslo, derfor forslaget om byggestopp i påvente av plan med blokkbebyggelse. Det åpnes for unntak fra båndleggingen, for kompakt blokkbebyggelse, på Maxbo-området ved Søråsteigen og i studentbyen i Skogveien på Kaja.

Forslagene om kompakt utbygging av Ås sentralområde bygger på at den fatale misforståelsen at Ås er et trafikknutepunkt med lite behov for egen bil.

Trygve Roll-Hansen

Den siste med like mange hybler på en tredjedel av arealet til studentbyen Moholt i Trondheim. Moholt har blokker på opptil 6 etasjer. Dersom like stor avstand mellom husene, må husene i Skogveien bli tre ganger så høye som på Moholt. Dersom husene ikke skal bli høyere, må de ligge tre ganger så tett. Dersom blokkbebyggelse på Maxbo-tomten og i studentbyen godkjennes kan det medføre at transformasjonen av Ås fra grønt til grå by blokker, starter før sentrumsplanen er vedtatt. 

Forslagene om kompakt utbygging av Ås sentralområde bygger på at den fatale misforståelsen at Ås er et trafikknutepunkt med lite behov for egen bil. De andre utpekte regionbyene har tog 10 ganger så ofte og alle bortsett fra Ski, har også buss og flytog til Oslo. Det er opp til alle i Ås å orientere kommune og politikere om det, dersom Ås ikke skal utvikle seg til kompakt gråhet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags