Venstre – for sykkelveier som holder mål

RIKTIG INVESTERING: Olav Fjeld Kraugerud i Ås Venstre mener det er verdt å bruke penge på ny sykkelvei mellom Ås og Holstad.

RIKTIG INVESTERING: Olav Fjeld Kraugerud i Ås Venstre mener det er verdt å bruke penge på ny sykkelvei mellom Ås og Holstad. Foto:

Av
DEL

MeningerJeg er glad for å være med i et parti der vi ser både kritisk på saksunderlag og også leser dem før vi eventuelt enten rasler med sabelen eller sogar bejubler de tørre tykke dokument. For samfunnsbygging er komplisert; mange synspunkt skal veies og vurderes, samtidig som de tørre tall ikke må glemmes. Nå om dagen, i varme sommerdager perfekte for sykling, har planleggingen av sykkelveien mellom Holstad og Ås sentrum skapt debatt.

Undertegnede viste sammen med Solveig Schytz (V) glede i Ås avis den 5. juli over at sykkelveien var tatt med i byvekstavtalen for Oslo og Akershus. Selv om alt er relativt, som Einstein en gang lærte oss, er uansett 130 millioner kroner mange penger.

Mye penger for de fleste av oss når vi tenker på tallet, som altså er den anslåtte summen sykkelveien er estimert å koste. Men før vi starter konkurransen om hvor billig vi kan bygge denne veien bør vi legge turen om de grundige dokument som vi har tilgjengelig, og som våre lokalpolitikere har istemt.

Både de som har fokus på teknikk (hovedutvalg for teknikk og miljø - HTM) og natur (klima- og miljøutvalget - KMU) har vurdert planen og satt sitt “godkjent-stempel” på den. Når så finansiering endelig er i orden, forekommer det meg noe rart at noen av de samme politikerne som har sagt «OK» til planen kommer og bruser med fjærene og sier ting a la «dette er altfor dyrt og går ikke an, jeg kan selv bygge til halv pris».

Når det er sagt, jeg er veldig klar for en god dialog om hva behovet er og om det er noe vi kan gjøre annerledes, men da må vi være rimelig konkrete for å få til en endring. Og jeg syns HTM bør ber Statens vegvesen om en redegjørelse for kostnader og evt. mulige kostnadskutt og evt. konsekvenser av dette.

For det er her samfunnsbyggingen kommer inn, som er noe mer enn kun å se det rene tekniske i veibyggingen. Da må man noen ganger velge løsninger som kan synes dyre i dag, men som ikke nødvendigvis er det i det lange løp. Skal sykkelveien bli brukt må den være en del av et nett, da må tilkobling være god; i begge ender. Og slik tilkobling, det koster. Og vi veit også en god del om når folk velger sykkel og når man velger den bort; derfor har vi f.eks. en norm som sier at vi ikke skal ha brattere bakker enn 6,5% stigning, og da må vi ha tilstrekkelig lengde på broer og tilføringer. Og skal vi ha god folkehelse, må vi legge til rette for at folk tar de gode valg i hverdagen, som det å komme seg lett til sentrum med aktiv transport.

Det er absolutt synd at vi er der at det koster så mye å få gjort ting i dette landet. Men det er som andre har nevnt før meg; vi har noen veibygghåndbøker som skal følges. Vi må absolutt gjøre det vi kan for å unngå sløsing, og vi bør stille spørsmål og kreve gode forklarende svar. Men noen av betingelsene må vi altså akseptere, når dette er en del av sykkelstamveinettet i dette landet.

Og så er det sånne kjedelige ting som høyden på veien; det er mange som, med rette, har klagd på oversvømmelsene på sykkelveien. Og som vi også her i Ås har kjent på kroppen de siste årene: Ekstremvær er ikke lenger uvanlig og store nedbørsmengder skal tas høyde for – bokstavelig talt. Altså må veien heves mellom en halv og en meter, oppå et torvlag der det under ligger lag med sensitiv leire før det er faste masser/antatt fjell. Slikt underlag koster det å bygge opppå. Da havner altså pengebyrden, med dagens normer, på utbygger av sykkelveien.

Siden denne saken både har vært oppe i HTM og KMU er mye allerede gjort. Men noen muligheter kan det fortsatt være for både forbedringer og besparelser. Ås Venstre bidrar mer enn gjerne for å sikre at gode og nye innspill blir vurdert og eventuelt tatt inn i planen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags