FOLLO: Tirsdag sto togtrafikken på Østfoldbanen i to timer i forbindelse med en politisk streik. Tirsdag ettermiddag ruller togene igjen, men fra natt til onsdag 15. juni er det fare for nok en streik. Denne gangen dreier det seg om et brudd i forhandlingene i hovedoppgjøret mellom LO stat og Norsk Jernbaneforbund og YS/Delta og Spekter/Spordrift, skriver ØB.

Hjemmekontor

Ifølge Bane Nor har oppgjøret gått videre til mekling hos riksmekleren 14. juni. Dersom det ikke blir enighet, er det altså varslet streik fra natt til 15. juni.

– For at togene skal kjøre forsvarlig og sikkert, kreves beredskap for feilretting. Derfor kan ikke togene kjøre der de ansatte ved Spordrift, som ivaretar beredskapen vår, tas ut til streik, forklarer konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne i en pressemelding.

En eventuell streik vil ramme mye av trafikken rundt Oslo, blant annet deler av Østfoldbanen. Togene kan kjøres sørfra til Kolbotn og Ski, men ikke derfra og innover mot Oslo.

Det er usikkert hvor lenge en eventuell streik vil vare, men Kjenne håper at de som har mulighet til å ha hjemmekontor, gjør det hvis det blir streik.

Beredskap

Bane Nor melder på Twitter dersom det blir streik - og når trafikken er igang igjen, og oppfordrer for øvrig publikum om å følge med på togselskapenes nettsider og reiseplanleggere.

– Vi beklager ulempene dette medfører for passasjerer, togselskaper og alle andre som rammes. Vi kan ikke kjøre tog uten at det er en beredskap på plass dersom noe skulle gå galt. Derfor kan vi ikke kjøre tog der Spordrift har ansatte i streik, sier Kjenne.

Bane Nor opplyser at de planlegger for en kontrollert nedtrapping dersom streiken blir et faktum, slik at togene som da er i trafikk, kan kjøre til endestasjonene sine.

Store konsekvenser

Når ØB snakker med kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy tirsdag ettermiddag, understreker hun at det fortsatt er uvisst om partene kommer til en avklaring tirsdag, om de går over fristen for å finne en løsning – eller om det faktisk blir streik.

– Hvis det blir streik, får det store konsekvenser for togtrafikken. Da vil det bli innstillinger og forsinkelser. Men vi skal prøve så godt vi kan å kjøre tog der vi kan kjøre tog. Men det blir mange og store endringer, og det blir svært krevende å sette opp alternativ transport for så mange avganger på så kort tid, sier Scholz.

Hvorvidt det faktisk blir satt opp noen form for alternativ transport dersom streiken blir en realitet, må hun eventuelt komme tilbake til.

Hun ber publikum følge med på informasjonen fra Bane Nor:

– Det som er viktig nå, er å følge med på info fra Bane Nor framover, som sitter tettest på dette, og vil sørge for å informere så fort de vet hva som blir utfallet av meklingen.

En eventuell streik vil påvirke alle som kjører togene sine innom Oslo S, ikke bare Vy.

– Bør folk være forberedt på å ha hjemmekontor i morgen?

– Det folk kan gjøre nå, er å tenke på hvordan det eventuelt er mulig å reise på andre måter, eller om hjemmekontor er løsningen. Men det er ikke alle som har mulighet til det; mange trenger å komme seg på jobb.

Frist ved midnatt

Ifølge LO Stat startet de meklingen med Spekter for Spordrift AS og OneCo Networks AS klokken ti tirsdag. Fristen er ved midnatt, og kommer ikke partene til enighet, kan det bli streik fra onsdag morgen. For Spordrift er beregningen av arbeidstid i turnus stridens kjerne.

LO Stat mekler på vegne av Norsk Jernbaneforbund (NJF), Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og EL og IT Forbundet.

Blir det streik, tar NJF ut 117 medlemmer i Spordrift.

– Fagområdene bane, signal og strømforsyning tas ut på tjenestestedene Narvik, Alnabru, Lillestrøm og Asker, melder LO Stat.