FOLLO: Det er ventet at været vil fortsette å gi utfordrende kjøreforhold i distriktet. Natt til mandag har det vært store problemer på E6 lenger syd, med trafikkuhell, utforkjøringer og biler som står fast.
- E6 i Østfold er stengt mot Oslo mellom Ingedalskrysset og Solbergkrysset på grunn av vanskelige kjøreforhold. Trafikkuhell og flere stansede kjøretøy som følge av forholdene, meldte Vegtrafikksentralen litt etter klokken to.
Meteorologisk institutt har sendt ut farevarsel for mandag og deler av tirsdag:
- Fra mandag ettermiddag er det fare for regn som fryser på bakken. Nedbøren vil starte som sludd eller snø de fleste steder, men går senere over til regn, først nær kysten. Nord for Oslo vil dette skje senere enn i områdene lenger sør, men i løpet av kvelden og natten vil de fleste få nedbør i form av regn. Temperaturen stiger etter hvert til litt over null grader nær kysten, mens det holder seg under null grader i resten av området, skriver de.
Farevarselet gjelder for Oslo, Viken, Vestfold og Telemark, fra klokken 13 mandag til fem tirsdag morgen.
- Vær ekstra oppmerksom; isen kan være vanskelig å se. Vurder bruk av brodder. Beregn ekstra tid til transport og kjøring. Bruk riktige dekk og kjør etter forholdene. Sjekk veimeldinger (175.no, anbefaler de.
Konsekvensene er at det kan være lokalt vanskelige kjøreforhold. Transporttjenester kan bli påvirket.
Men det er ikke bare været som kan skape utfordringer. I Indre Østfold meldes det i tillegg om flere observasjoner av elg og rådyr i og ved vegnettet mandag morgen, og bilister bes om å være oppmerksomme.
Til dem som holder til i områder med særlig vanskelige kjøreforhold har Bård Morten Johansen Johansen i Trygg Trafikk et klart råd.
– For det første bør man faktisk vurdere om det er nødvendig å dra ut med bilen. All unødvendig kjøring bør unngås, sier han i en pressemelding.
Anbefaler lav fart
Johansen påpeker at jo flere kjøretøy det er på veiene, jo større er risikoen for at uhellet er ute.
Det neste rådet går på hvor viktig det er å avpasse farten etter forholdene.
– Det betyr ikke at man skal holde seg til fartsgrensen. Veldig ofte er det nødvendig å holde en mye lavere fart. Da har man kontroll, sier Johansen.