På mandag var det flere forsinkelser og innstillinger på Follobanen, etter at et tog som fraktet 70 passasjerer ble stående fast i Blixtunnelen i over tre timer.
Bane Nor skriver torsdag at årsaken til det var at det hadde dryppet alkalisk vann fra tunneltaket, hvilket førte til at en strømkabel røk, falt ned, og kom i kontakt med toget som ble stående.
– Etter hendelsen i tunnelen mandag, har vi besluttet å kontrollere anlegget i forhold til risiko for flere nedrivninger, sier pressevakt Olav Nordli i Bane Nor til NTB.
Begge tunnelløpene er dermed stengt inntil videre, og alle togene som går på banen må benytte seg av gamle Østfoldbanen.
Videre skriver Bane Nor at de vil komme med en oppdatering om saken fredag klokken 12.
Usikkert når banen kan åpnes igjen
Nordli i Bane Nor sier det er lange tunnelløp som skal kontrolleres, og at det er vanskelig å fastslå noe konkret tidspunkt for ferdigstillelse ennå.
– Vi ønsker ikke at slike hendelser forekommer igjen, fortsetter pressevakten.
– Den gamle Østfoldbanen er fremdeles i drift, og det vil bli henvist til avganger på denne banen. Det vil nok bli en del fulle tog i rushtiden, men folk vil komme seg fram, om ikke like fort, sier Nordli.
Østfoldbanen i bruk
Pressevakt i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, sier at togtrafikken på Østfoldbanen nå vil være tilnærmet lik slik den var da Follobanen var stengt i en lengre periode i begynnelsen av 2023.
R22-toget fra Rakkestad stopper på Ski, hvor alle som skal videre mot Oslo må bytte tog.
RE20 fra Halden går som normalt inn til Oslo S, men via den gamle Østfoldbanen.
På R21-linjen fra Moss er annenhver avgang innstilt, og det samme gjelder L2-linjen.
– Har dere fått noen signaler fra Bane Nor om hvor lang tid det vil ta å utbedre feilen?
– Nei, vi fikk plutselig melding nå om at de måtte stenge, svarer Lundeby.
Svært beklagelig
Bane Nor skriver i en pressemelding at de nå går gjennom hvert enkelt tunnelløp og kontrollerer for eventuelle flere vanndrypp på strømkabelen.
– Dette er svært beklagelig og uheldig for de reisende, men før vi har situasjonen under kontroll, kan vi ikke tillate at det kjøres flere tog gjennom tunnelen, sier områdedirektør i Bane Nor, Lars Berge.

Bane Nor ble rammet av feil: Det skiltes og ropes feil info
