Gå til sidens hovedinnhold

I dag vedtas nye regler for elsparkesykler i Oslo

Tirsdag vedtar byrådet en ny forskrift for elsparkesykler, men disse vil ikke være på plass før i september.

(Avisa Oslo) Bare i juni ble det registrert 421 ulykker på elsparkesykler. Legevakta har til og med trappet opp bemanningen i helger og på kvelder på grunn av alle ulykkene.

Sommeren 2020 var det 16.000 elsparkesykler i Oslo. Antallet elsparkesykler i løpet av sommeren 2021 er imidlertid forventet å nå 30.000.

Dette antallet innebærer et Oslo med fri flyt av elsparkesykler fra ulike aktører, slik det har vært de siste årene.

– Dette blir den siste sommeren med Texas. Nå blir det regler, forteller kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten Richard Kongsteien til VG.

Den nye forskriften vil derimot redusere antallet elsparkesykler til rundt 8000 sparkesykler. Det betyr at rundt 22.000 elsparkesykler vil forsvinne fra Oslos gater fra høsten av.

Forskriften som vil legge bånd på elsparkesyklene, blir vedtatt av byrådet tirsdag. Reglene vil likevel ikke tre i kraft før i september, meldte Raymond Johansen på sin Facebook-profil forrige uke:

– Regjeringa har brukt tre år med å gi kommunen mulighet til å regulere sparkesyklene selv. I ekspressfart har byrådet nå laget egne regler, som blir vedtatt allerede neste uke. Men med tillatelser og søknader som må på plass, vil ikke disse nye reglene tre i kraft før i september.

Samtidig oppfordrer alle aktører til å følge de nye reglene med én gang:

– Da unngår vi villkjøring og store skader, og alle som bruker byen vår får et triveligere bymiljø.

Kommentarer til denne saken