Søker flere unge Ås-stemmer: - Alle barn kan lære å synge!

– Alle kan lære å synge, understreker Barbro Karita Grenersen, som har lang fartstid som sangpedagog. Blant annet ledet hun det Det norske jentekor i mange år.

– Alle kan lære å synge, understreker Barbro Karita Grenersen, som har lang fartstid som sangpedagog. Blant annet ledet hun det Det norske jentekor i mange år.

Artikkelen er over 1 år gammel

– Jeg liker å tenke at jeg har et livsprosjekt, sier Ås barne- og ungdomskors engasjerte dirigent, Barbro Karita Grenersen.

DEL

SLIK DELER DU ABONNEMENTET DITT MED ANDRE I HUSSTANDEN

ÅS: Et nytt korsemester tar til denne uka, samtidig som skolen og kulturskolen starter opp igjen etter ferien. Det går mot en spennende høst musikalsk, og Ås barne- og ungdomskors dirigent forteller med innlevelse om korets virksomhet og de pedagogiske metodene hun benytter.

Plass til flere

– Fem av elevene er nå 7. trinnselever, og går over i kor 2. Vi har derfor plass til flere i den yngste gruppa, fra 4. trinn og oppover, forteller Grenersen.

De yngste danner en gruppe. Og mange elever velger å bli lenge i koret, når de etter hvert går over i neste gruppe.

– Noen synger i Ås barnekor i 10 år, og går ut hele videregående skole.

Og den som ønsker å begynne å synge, bør slett ikke nøle med å ta kontakt med kulturskolen ifølge Grenersen.

– Men kan alle synge?

Dette spørsmålet, som hun naturligvis har fått mange ganger før, lokker fram et hjertesukk hos dirigenten.

– Altfor mange får i barndommen høre at de ikke kan synge, og det er så trist! Jeg vil si det er motsatt; at alle barn kan lære å synge.

Læring for livet

Om ikke alle ender opp med å synge solo foran et fullsatt kinosal i Ås, er det er brukt for alle stemmene i koret.

– Det skal være en arena som barna opplever som trygg, et sted de skal kose seg og dessuten få en motvekt til dataverdenen, sier Grenersen, som understreker at hun også ser det positive med YouTube og sosiale medier.

– Men det er noe med å ta tiden tilbake. Og prioritere samværet og øyekontakten. I koret får du venner og opplevelser for livet, sier pedagogen, som innrømmer å ha tatt med seg verdier fra folkehøgskolesystemet. Hun har tredve års erfaring som pedagog og har jobbet 25 år med skuespillere både på Romerike Folkehøgskole og Statens teaterhøgskole KHIO.

Nicolai Severin Grundtvig var grunnleggeren av Folkehøgskolen.

– Grundvik var opptatt av samtalen, av tilstedeværelse og hva man kan få til sammen. Dette er verdier som er truet i dag, sier dirigenten, som samtidig understreker at hun ikke kun ser de negative sidene ved ny teknologi og alle valgmulighetene barn har i dag.

Det norske jentekor

Hun ledet Det norske jentekor i ti år før hun begynte som kulturskolelærer i Ås. Jentene er i flertall, også i koret i Ås. Hva så med guttene?

– Jeg har hatt flere flotte elever, som etter hvert har valgt å gi seg, trolig siden de har vært eneste hane i kurven. Jeg tenker en del på hvordan vi kan få flere gutter med. Det er så viktig å ta vare på dem, sier Grenersen, som jobber med konkrete ideer om hvordan man kan få med flere gutter – på sikt.

– Og få med at det er så mange flotte og engasjerte foreldre med i dette koret, sier hun, og forteller at en mor har invitert hele koret med seg til sin sommarstuga utenfor Uddevalla. Der vil det sosiale, god mat, bading og sosialt samvær stå i fokus.

– Det ser jeg veldig fram til, smiler Grenersen.

Der vil gruppa lade opp, og kanskje trengs det. For når det gjelder programmet kommende skoleår, er det mye spennende i vente. Julerepertoaret skal naturligvis på plass i høst, og eldre elever vil også med på å velge ut musikk selv.

Kulturkonsulenten i Ås kommune kan vente seg en henvendelse: Ås barne. og ungdomskor har planer om å øve inn et nasjonalromantisk repertoar, som vil være med på en utenlandstur neste år, til en destinasjon som enda ikke bestemt. Og hva passer vel bedre enn å fremføre dette materialet hjemme, 17. mai i Ås, fra utescenen først?

– Det norske jentekoret opptrådte alltid på nasjonaldagen, så det har jeg savnet litt, sier Grenersen.

Rolige prosesser

Hun har overtatt Ann Sæthres, kor. Den engasjerte dirigenten for flere lokale kor gikk dessverre bort i fjor.

– Er det en kultur eller ånd i Ås barnekor som lever videre?

– Ja, det tror jeg helt sikkert. Noe av det Ann og jeg begge var opptatt av, var polifon musikk, flerstemt sang. Og gjerne musikk fra tidligere tider. Elevene lærer så mye av å jobbe med stoff fra renessansen og barokken, samt samtidskomposisjoner med røtter tilbake i tid, understreker Grenersen, og nevner en komponist som Nils Henrik Asheim.

Hun er også glad i musikk fra Øst-Europa, og ser gleden hos elevene når de opplever å mestre firstemt østeuropeisk korsang.

Hennes engasjement er forankret i langvarige, rolige prosesser, forteller hun. Den enkelte elev følges tett opp hele veien og skal kunne utvikle seg over tid. Som pedagog ser hun fremover og legger en plan for elevene og koret over gjerne flere år, med delmål underveis.

12 elever får dessuten individuelle sangtimer. Her ligger det i høst an til å bli fulltegnet.

– Og for den som tenker at vi i Ås barne- og ungdomskor er veldig ambisiøse, så stemmer egentlig ikke det. Det er viktigste er det sosiale og gleden ved å synge. Om man møter opp hver gang og har notene med seg, er mye gjort. Da er man i gang, understreker dirigenten.

Artikkeltags