SKI: Selv om stasjonen på både Langhus, Myrvoll og Solbråtan får økt frekvens i rushtiden, skjer det motsatte for togpendlerne fra Vevelstad, Oppegård og Greverud.
Etter at ØB publiserte saken om VYs nye togfrekvens onsdag, har ikke reaksjonen latt vente på seg.
Ole Martin Svendsen synes det er fint med økt togfrekvens mellom Ski og Oslo, men reagerer på de store endringen som gjøres i rushtiden.
– Det er fint at det blir flere avganger, problemet er bare at dette gir lengre reisetid for de som i dag benytter seg av rushtidstogene L2X (Vevelstad, Oppegård, Greverud) – som jeg oppfatter forsvinner med de nye rutene.
19 minutter blir til 30
Han registrerer også at L22, som i dag stopper på Vevelstad i rushet, forsvinner.
– Det er et kjempefint tilbud. Det toget tar 19 min til Oslo S, mens L2 som tar opp mot 30 min. L22 vil også slutte å stoppe på Vevelstad.
Se såvaren fra VY lenger ned i saken.
Ole B. Dahlum benytter også normalt VY mellom Vevelstad Stasjon og Oslo S i rushtiden på morgen og ettermiddag. Han har spesielt vært glad for L22, som i dag kun stopper på Kolbotn etter Vevelstad.
– Fra mitt ståsted er det vanskelig å forstå at ikke tilbudet for Vevelstad stasjon blir svakere med ny ruteplan i desember. Ser at VY skryter av at det blir fire avganger i timen med L2, men i rushtrafikken vil jo antall avganger bli redusert. I tillegg vil det, slik jeg forstår det, kun være lokaltog som går og ikke ulike innsats-/ekstratog med kortere reisetid.
- L2 – 2 avganger pr. timeL
- 2x – 2 avganger pr. time
- L22 – 2 avganger pr. time
Dahlum opplever at togene i rushtiden på god vei er fylt opp til det normale igjen – det vil si fulle.
– Min matematikk er at det da blir seks avganger i timen med ulik reisetid, som også er kapasitet som tar unna antall reisende bedre enn kun fire avganger i timen i rushtiden.
Mens andre kan juble
På Myrvoll skjer det motsatte. Her jubles det i kommentarfeltet på Facebook.
– For Myrvoll blir det en fantastisk forbedring. Her har det også vært prioritert utbygging de siste årene, men VY har brydd seg null og niks om oss – vi har aldri hatt en eneste ekstraavgang. Dere taper noen minutter – vi slipper endelig å måtte vente en halvtime på neste avgang, skriver en beboer.
Les alle endringer her: Ekstreme endringer på togfrekvensen når Follobanen åpner – også for lokaltogene
L2 SKI – Stabekk vil fortsatt gå, men med ny ruteplan.
– Vi dobler antall avganger fra to til fire i timen mandag til fredag. To av avgangene vil ha endestasjon på Lysaker, mens de to andre avgangene går til helt Stabekk, opplyser VY.
I rushtiden morgen og ettermiddag vil det i tillegg være to ekstratog per time til og fra Kolbotn. Disse togene stopper bare på Holmlia og Hauketo før Oslo S på morgenen og Oslo S – Hauketo – Holmlia – Kolbotn på ettermiddagen.
Medaljens bakside
ØB har spurt VY om en kommentarer til de reisende på Østfoldbane som opplever «medaljens bakside» med ruteendringene?
– Linje L2 vil få kvartersruter hele dagen mandag – fredag. Det anser vi som et stort løft i tilbudet. L2X blir L2, dermed får også de mindre stasjonene som Myrvoll og Solbråtan (som slettes ikke er så små lenger) et bedre tilbud. Det har jo vært kjent svært lenge at det skal bygges en ny «motorvei» som skal separere fullstoppende tog fra tog som kjører mer eller mindre direkte, Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i VY.
Her ser du ruteendringene som kommer
R23 Oslo S – Ski
- 11, desember åpner en ny toglinje på Follobanen mellom Oslo S og Ski, med linjebetegnelsen R23. Mandag til fredag vil denne ruten ha tog hver halvtime mellom klokken 06.00 og 19.00, og frem til midnatt et tog i timen.
- På lørdager vil R23 ha et tog i timen mellom klokken 11.00 og 19.00.
- Reisetiden mellom Oslo S og Ski vil bli tolv minutter med Follobanen.
- Til sammen vil linjene RE20, R21, R22 og R23 ha seks avganger i timen mellom Oslo S og Ski på
- Follobanen på hverdager.
L2 Stabekk – Ski
- Lokaltogene mellom Ski og Stabekk vil fortsatt kjøre dagens toglinje og vil stoppe på alles stasjoner.
- Vi dobler antall avganger fra to til fire i timen mandag til fredag. To av avgangene vil ha endestasjon på Lysaker, mens de to andre avgangene går til helt Stabekk.
- I rushtiden morgen og ettermiddag vil det i tillegg være to ekstratog per time til og fra Kolbotn. Disse togene stopper bare på Holmlia og Hauketo før Oslo S på morgenen og Oslo S – Hauketo – Holmlia – Kolbotn på ettermiddagen.
- Togene som kjører strekningen vil fortsatt være eldre lokaltog, med de utfordringene dette har.
RE20 Oslo S – Halden - Göteborg
- Regiontogene mellom Halden og Oslo S får linjebetegnelsen RE20. Linjen kjører Follobanen mellom Ski og Oslo og vil derfor bruke om lag ti minutter kortere tid enn i dag. Reisetiden mellom Oslo S og Ski vil bli tolv minutter med Follobanen.
- Fra 11. desember blir det også timesavganger på RE20 hele lørdag og søndag.
- Togene til og fra Gøteborg får like mange avganger som i dag.
- Togene mellom Halden og Oslo S kjøres med regiontogvarianten av Flirt (Type74). Ekstra rushtidstog kjøres med de togene som tidligere var mest vanlig på strekningen (Type 73B).
R21 Oslo S – Moss
- Togene mellom Moss og Oslo S får linjebetegnelsen R21. Linjen kjører Follobanen mellom Ski og Oslo og vil derfor bruke om lag ti minutter kortere tid enn i dag mellom Ski og Oslo S. Reisetiden mellom Oslo S og Ski vil bli tolv minutter med Follobanen.
- Togene på R21 kjøres hver halvtime alle dager og kjøres med lokaltogvarianten av Flirt (Type 75).
- Det betyr en økning fra 28 til 38 avganger på ukedager og en dobling av tilbudet i helger.
- I perioden desember 2022 – desember 2023 har togene Oslo S som endestasjon. Passasjerer somskal videre vestover må bytte tog på Oslo S. Årsaken til dette er manglende sporforbindelse fra Follobanen til Oslo-tunellen. Fra desember 2023 vil togene igjen kjøres videre vestover til Stabekk.
R22 Oslo S – Mysen – Rakkestad
- Togene mellom Oslo S – Mysen Rakkestad får linjebetegnelsen R22. Linjen kjører Follobanen mellom Ski og Oslo og vil derfor bruke om lag ti minutter kortere tid enn i dag mellom Ski og Oslo S. Reisetiden mellom Oslo S og Ski vil bli tolv minutter med Follobanen.
- Fra 11. desember økes antall avganger til og fra Rakkestad betraktelig. Samtidig vil det bli timesavganger hele lørdagen og søndagen mellom Oslo S og Mysen.
Han tror ikke togene på Østfoldbanen blir fuller i rushtiden.
– Togene på L2 vil heretter ha svært få passasjerer om bord fra Ski. Da disse kundene vil foretrekke den raske forbindelsen på Follobanen og dermed frigi noe setekapasitet på linje L2.
Kan ta toget via Ski
Kommunikasjonssjefen i VY kommer også med et tips for raskere forbindelse mellom Vevelstad og Oslo S, men det blir mer for det risikovillige.
– Med hensyn til reisetid, så kan det oppnås raskere reise fra for eksempel Vevelstad ved å ta L2 til Ski og direktetog til Oslo via Follobanen. Disse alternativene kommer opp i reiseplanleggeren, men vi innser at dette nok ikke vil være førstevalget for mange uansett da det innebærer et bytte og også en risiko for å miste forbindelsen videre hvis det skulle være forsinkelser.
– Vil det på sikt være muligheter for at noen av innsatstogene kommer tilbake?
– Det er neppe aktuelt å legge tog fra strekningen utenfor Ski over på Østfoldbanen igjen, men dersom kapasiteten skulle bli utfordret, så vil det fra desember i år bli kjørt to avganger i timen Kolbotn – Oslo S i rush som i prinsippet kan forlenges videre. Det blir i så fall en diskusjon med vår oppdragsgiver.
Lundeby poengterer også at åpningen av Follobanen ikke får noen betydning for billettprisene. Det blir samme pris uansett hvilket tog du setter deg på.