Like før helgen i forrige uke oppdaget Nordea at noen bruker navnet deres til å prøve og lure kundene for penger.

– Det ble sendt ut to forskjellige typer e-post i Nordeas navn. Det var ulike typer forklaringer for at kundene skulle trykke seg videre på en link. Trykker man på linken, så kommer man til en side som ligner veldig mye på vår. Det har også blitt sendt ut andre varianter i form av en sms, sier svindelekspert i Nordea, Ida Marie Edholm, til Nettavisen.

Bratseth trekker seg fra RBK-styret med umiddelbar virkning

«Phishing»

Det hun sikter til er såkalt «phishing», som er en betegnelse på «fisking» etter sensitiv informasjon. En av de vanligste framgangsmåtene er å sende ut en e-post som har skjedd i disse tilfellene.

– Hvis man trykker videre på linken blir man bedt om BankID og passord. Da kan svindlerne få tilgang til nettbanken din, og de har i teorien tilgang til å tappe deg for summen du har på konto i nettbanken, forteller Edholm.

I den ene e-posten som kundene har fått, får man beskjed om at det har blitt mottatt en «transaksjonsforespørsel». Selve transaksjonsforespørselen kan avbrytes ved å trykke på lenken nederst. Da vil man bli sendt videre til innlogging for nettbanken, og hvis du velger å logge deg inn fordi du tror at det vil «avbryte transaksjonen», så vil svindlerne få tilgang til nettbanken din.

Økning

Nordeas svindelekspert forteller at svindelforsøkene har skjer oftere nå enn tidligere.

– Vi har hatt en kraftig økning med opptil 50 prosent det siste året. Det er en trend vi ser i alle de nordiske bankene. Derfor er det viktig for oss å gå ut tidlig og advare kundene våre, sier Edholm.

– Hvor mange kunder har blitt berørt av den pågående svindelen?

– Mange kunder har blitt berørt. Vi får hatt flere henvendelser, også fra kunder som ikke har gjort noe med mailene eller smsen de har fått. Dette gjelder kunder i alle alderssegmenter, svarer Edholm.

– Hva gjør Nordea for å stoppe denne svindelen?

– Vi kan ikke si noe konkret om hvordan vi jobber, men vi har våre interne rutiner for å ta tak i dette. Det jeg kan si, er at svindlerne tilpasser seg etter at vi tar tak i det. Etter noen dager vil e-posten de sender se annerledes ut, forteller Nordeas svindelekspert.