Brannvesenet jobber fortsatt med å slukke brannen

Spolt frem til 13.40 for pressekonferansen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Brannen er annerledes med tanke på røykspredning. Det er som å jobbe i en gruve, sier innsatsleder Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat.

DEL

SLIK DELER DU ABONNEMENTET DITT MED ANDRE I HUSSTANDEN

OSLO: Brannvesenet fikk melding om brannen i en innførselstunnel til Follobanen klokken halv tre natt til fredag. Det har brent i dekkene og motorrommet til et kjøretøy som frakter betongelementer.

Brannvesenet kom til rigganlegget på Åsland klokken 02.50.

– Prioritet nummer én var å evakuere arbeiderne ut av tunnelsystemet. Det har allerede entreprenøren AGJV og de ansvarlige startet med, sa innsatsleder Trond Hansen på en presseseanse på Åsland fredag morgen.

Totalt er 77 personer blitt evakuert. Én person ble kjørt med ambulanse for å sjekke røykskader.

Brannvesenet trakk først mannskapene sine tilbake fra stedet på grunn av for mye røyk. De overvåket situasjonen fra prosjektets kontrollsenter, og rykket inn igjen da røyken lettet, skriver ØB.

En av de største utfordringene nå er problemer med strømforsyningen i tunnelen. Grunnvannspumpene har stoppet opp, og maskinene i tunnelen står i fare for å bli oversvømt og dermed ødelagt.

Brannvesenet har et team inne som jobber aktivt, og et back-up-mannskap for sikkerhet.

– Hvor utfordrende har brannen vært?

– Veldig. Det er lange innsatsavstander, på 300-300 meter. Det høres ikke så mye ut, men i røykfylte omgivelser er dét lange avstander, sier Hansen. Saken fortsetter under bildet.

Innsatsleder Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat og prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor orienterte om brannen natt til fredag.

Innsatsleder Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat og prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor orienterte om brannen natt til fredag. Foto:

Godt forberedt

Både brannvesenet og Bane Nor peker på at det har vært mange øvelser på anlegget, både med tanke på «varme øvelser» (brann) og «kalde øvelser» (redningsaksjoner, ulykker).

– Dette er hendelser som vi har trent på. Vi var godt forberedt. Kort oppsummert: Det er blitt håndtert i henhold til plan, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor.

Innsatsleder Hansen trakk frem utfordringene ved en slik brann i en tunnel.

– Det er stor røykproduskjon fordi det brenner i dekk. Røykspredningen er annerledes. Det er ikke noe sted å ventilere ut røyken, og blir som å jobbe i en gruve.

– Hvor lenge blir dere værende?

– Det er vanskelig å anslå. I hvert fall 2-3 timer til, sa Hansen i 8-tiden.

Saken fortsetter under lenken.

Har ikke oversikt

– Hvilke konsekvenser får dette for det videre arbeidet?

– Det er for tidlig å si noe om. Vi må først få oversikt over situasjonen. Det viktige for Bane Nor og entreprenøren er at ingen personer ble skadet, sier Kalager.

Innsatsleder Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat og prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor orienterte om brannen natt til fredag.

Innsatsleder Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat og prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Bane Nor orienterte om brannen natt til fredag. Foto:

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken