Buss gjennom Oslo S og lokalt

Trygve Roll-Hansen

Trygve Roll-Hansen Foto:

Av
DEL

Pål Jensen skrivier i ØB 31. juli at flest mulig busser bør unngå Oslo S, fordi bussterminal og gater er fullpakket.  Men det er så god plass til flere busser på Oslo Bussterminal at perrongen i Schweigaardsgate er holdt stengt uten problemer.

Like syd for Oslo S ved gamle tollboden, er det plass til mange ganger så mange busser som de som går dit når toget ikke går. Busser tar mindre plass enn personbiler per passasjer og motvirker derfor at vi får fullpakkede veier og gater. Fra Regionbyene Asker, Sandvika og Lillestrøm går det buss til Oslo S 4 gange i timen og 8 i rushtiden, Hvorfor kan ikke noen av de bussene kjøres videre til Vinterbro, Ski, Ås, Vestby og lenger syd. Bussenes kapasitet utnyttes bedre om en kan gå av bussen flere steder enn på en jernbanestasjon.

Med et bedre kollektivtilbud får mange et reelt alternativ til å ta bilen, slik at en kan slippe kø, kork og kaos både i Ås, Ski og Oslo.  Noen sverger til tog fordi bare tog har vært drevet av strøm, men allerede i dag skjer det overgang til el-buss og el-båt. Dersom en regner med miljøutslippene ved å bygge nye jernbanetraseer og tog har noen anslått at det vil ta 30 år før en får netto miljøgevinst i forhold til forsildrevne biler. I forhold til el-buss vil det trolig aldri skje. Med mer behovsdekkende lokal kollektivtransport kan reiser kortes ned til fordel for den enkelte, lokal virksomhet og miljø.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags