Sjøskogen skole: Magisk urpremiére på danseforestilling mot fremmedfrykt

Elever fra Sjøskogen skole framførte torsdag forestillingen "Xenophobia".

Elever fra Sjøskogen skole framførte torsdag forestillingen "Xenophobia".

Av

– Urpremièren på «Xenophobia» var rørende, med et utrolig viktig budskap i dagens samfunn, sier rektor Cathrine von Porat ved Sjøskogen skole

DEL

SJØSKOGEN: – Jeg er imponert hva elevene har fått til med denne forestillingen. Det har vært helt fantastisk, sa rektor Cathrine von Porat ved Sjøskogen etter urpremièren og foreldreforestillingen på torsdag.

von Porat roste Kulturskolen i Ås og Vitenparken, og rettet en spesiell takk til elever og lærere ved Sjøskogen.

– Å gå inn i et prosjekt uten å vite hva resultatet skulle bli til slutt, det har faktisk vært krevende for skolen og meg som rektor. Vi har overlate ledelsen til andre og bare kaste oss ut i det ukjente uten selv å ha kontroll. I ettertid er jeg veldig takknemlig for at Sjøskogen fikk sjansen til å delta, og at vi fikk lov til å samarbeide med svært dyktige folk fra Kulturskolen og Vitenparken. Det har også vært veldig spennende å samarbeide med vår nye vennskapsskole i Athen, der elevene fra begge land har smakt på hverandres mat og sendt hilsener til hverandre, via norske og greske lærere som gjestet hverandre og via prosjektets nettside www.xenofobi.no, sier rektor.

(Saken fortsetter under videoen).


    Motiverte og engasjerte

    von Porat forteller at elevene har vært utrolig motiverte og engasjerte de fem ukene som prosjektet har pågått.

    – Forestillingene vi har sett i dag er rett og slett rørende. Det er også godt å se hva elevene har fått til, gjennom dans, musikk og fotografier. Og ikke minst budskapet i hele prosjektet, som er så utrolig viktig i dagens samfunn, sier rektor.

    Hun forteller at for henne som rektor er temaet en av grunnpilarene til hvorfor hun jobber i skolen.

    – Å utforske frykten for det ukjente, pushe egne grenser og bli mer komfortabel med det, er en utrolig viktig læring for livet. Vi vet jo alle at livet ikke er friksjonsfritt. På en veldig god måte har forestillingen vist oss at livet er sammensatt, det er både vakkert og fælt, sier en rørt og glad rektor.

    Har fulgt elevene

    Lærerne Anne Horten og Anders Kokkvold sitter også igjen med en svært god følelse etter premièren og foreldreforestillingen. De har fulgt elevene fra idé til forestilling, gjennom det kunstfaglige prosjektet «Xenophobia» som ble avsluttet med et bestillingsverk for scene som markerte avslutningen på et samarbeid om dansekoreografi, egenkomponert musikk, og elevfotografier.

    Alt skapt i samspill med elever og lærere ved Sjøskogen, under ledelse av kulturskolelærerne Rebecca Holm (koreografi), Svein Erik Ånestad (komposisjon) og Siri Angell Flengsrud (produksjon).

    – Urpremièren var helt fantastisk, og foreldreforestillingen ble veldig flott! Jeg ble litt satt ut, og er fortsatt litt skjelven. Det var så flott at jeg rett og slett begynte å gråte. Og det er ikke ofte jeg gjør, sier Kokkvold.

    (Saken fortsetter under videoen).

      Fortsatt hjertebank

      – Jeg har fortsatt hjertebank, og kjenner at jeg stolt, sier Horten. – Dette var stort, og det ga en veldig god følelse, sammenlignet med første uka vi startet opp – da vi ikke visste hva vi gikk til. Vi er veldig glade for at vi har fått så god hjelp av Kulturskolen og Vitenparken, gjennom en prosess som har vært veldig spennende – og med et flott resultat til slutt. Det er fantastisk, sier Horten.

      Kokkvold synes det har vært veldig gøy å se at alle elevene har gått ordentlig inn i rollene de har fått tildelt, og alle har prestert på topp, sier han.

      – Dette var magisk, oppsummerer Kokkvold, som mener elevene gjennom disse ukene har lært at det er mulig å kaste seg ut noe ukjent.

      – Flere av disse elevene synes tidligere at bare det å snakke høyt i klasserommet og med klassekameratene, har vært skummelt. Og nå har også de kastet seg ut i noe de ikke visste hva var, og med et flott resultat. Jeg håper vi alle på skolen har lært noe av dette, at vi alle får lov til å tørre å utfordre seg selv, sier han.

      – Etter å ha vært gjennom en slik produksjon tror jeg samholdet i gruppa styrkes enda mer. Dette har de hatt godt av som klasse, sier Horten.

      Samarbeid

      Prosjektet og forestillingen er et samarbeid mellom Kulturskolen i Ås, Sjøskogen skole, Vitenparken og en gresk barneskole. Formålet er å bidra til økt bevissthet og reduksjon av frykt for det som er fremmed og annerledes. Sjøskogenprosjektet er ett av en rekke prosjekter til Kulturskolen med samme tema. Prosjektene ligger i skjæringspunktet mellom kunstfag, realfag, språkfag, samfunnsfag og formidling.

      Les mer om Sjøskogenprosjektet og de andre Xenpfobia-prosjektene til Kulturskolen

      Artikkeltags