Superslankeren sykler fra Nordkapp til Oslo - du kan bli med på turen

Av
Publisert
Espen Tyrihjell setter seg lørdag 15. juli på sykkelsetet for å sykle 2140 km fra Nordkapplatået til Operateket i Oslo.

Espen Tyrihjell setter seg lørdag 15. juli på sykkelsetet for å sykle 2140 km fra Nordkapplatået til Operateket i Oslo. Foto:

ÅS: Espen Tyrihjell fra Ås ble landskjent da han tok et realt tak for egen helse og trivsel og slanket bort 80 kilo på et år.

I 2014 viste vekta 172 kg. Et år senere hadde han nærmest halvert vekta. Bragden resulterte i åtte saker i riksmedier og 157.000 Facebook-likes på en og samme dag, etterfulgt av en massiv pågang fra privatpersoner, som ble inspirert av hans pågangsmot.

- Jeg har etablert et enmannsfirma med navnet "I bedre form", hvor han driver en-til-en coaching for å hjelpe andre som var i samme situasjon som meg selv, sier han til Ås Avis.

LES OGSÅ: – Hemmeligheten var å finne årsaken til vektøkningen

I 2014 veide Espen Tyrihjell (t.v.) 172 kilo. Han bestemte seg for å ta grep og et år senere var han en "ny mann", 80 kilo lettere.

I 2014 veide Espen Tyrihjell (t.v.) 172 kilo. Han bestemte seg for å ta grep og et år senere var han en "ny mann", 80 kilo lettere. Foto:

Sykler for andre gang

Men Espen Tyrihjell hadde mer å bevise. Sommeren 2016 syklet han 2140 km fra Nordkapplatået til Operataket i Oslo. Sommeren 2017 gjentar han like godt turen.  Bruker han samme antall dager på distansen i år, vil han ha tilbakelagt et gjennomsnitt på 152,9 km om dagen.

- Jeg gjør det for meg selv, for å vise at jeg kan holde formen ved like. Mange tror man bare legger på seg igjen etter en slanking som jeg gikk gjennom. Men jeg er beviset på at man kan holde vekta.

Men en like viktig grunn for å gjenta turen, er å gi inspirasjon til andre.

- Alle tilbakemeldingene jeg har fått tyder på at jeg gjør det og det er stort, sier han til Ås Avis.

Du kan bli med på turen

Du kan oppleve hele sykkelturen til Espen Tyrihjell på nett. Følg med på Google-kartet under, som hver dag fra 15. juli, til han er i mål i Oslo rundt 29. juli, vil bli oppdatert med historier, bilder og videoer fra turen.

Bare følg med på den blå linjen og markørene som vil dukke opp på kartet etter hvert som han sykler sørover.

Tar alt på sparket

Fredag 14. juli fløy Tyrihjell Gardermoen til Honningsvåg. Derfra gikk turen med buss til Nordkapplatået, hvor turen sørover begynner.

- Det er store rom for tilpasninger underveis, sier han til Ås Avis.

Avstandene som skal tilbakelegges hver dag er ikke nøye planlagt. Her går det etter innfallsmetoden. Ser han noe spektakulært eller møter han noen interessante, lokale mennesker, ja da stopper han og undersøker.

- Ingen hotellrom eller hytter er booket. Jeg har noen kjente jeg kan bo hos på veien, men om de er hjemme når han kommer syklende forbi, vet jeg ikke, sier han til Ås Avis.

Noen netter planlegger han å tilbringe under åpen himmel.

Mat skaffes underveis

Ingen mat er medbrakt. Alt skal kjøpes på veien. Og den skal være sunn. Ingen hamburgere der i gården, kan han forsikre.

- Jeg må innta 8.-10.000 kalorier per dag. Jeg forbrenner 500 kalorier i timen når jeg sykler. Det vil si 5.000 kcal i løpet av 10 timer på sykkelsetet. Med basalomsetning forbrenner jeg ca. 7000-8000 kcal pr dag.

Dietten består av proteinbars, matpakker medbrakt fra hotellene han sover på og masse vann, 6-7 liter om dagen. For å opprettholde saltnivået spiser han fårepølse og tørket reinsdyrkjøtt. Og hver dag starter med Omega 3 i form av Tran.

LES OGSÅ: Superslankeren sykler 214 mil fra Nordkapp til Oslo

 

Kritiske deler

Ting kan gå galt, det er han klar over. Han tåler en punktering. Han syklet helt fra Nordkapp til Gjelleråsen før den eneste kom i fjor.

- Kritiske deler til sykkelen er det viktigste. Den blir kjøpt inn denne uka, forteller  han.

Gnagsår i rumpa får han ikke.

- Jeg har trent så mye sykling at jeg ikke merker at jeg sitter på sykkelsetet. Men jeg må hele tiden ha øynene på veien. Det holdt på å gå galt i fjor da jeg nesten kjørte i en 4-5 meter bred sprekk i 50 km/t.

Tunneler og fjell

Iskalde tunneler på 4-7 kilometer hvor han må bruke lommelykt og blinkende lys på hjelmen for å bli sett og sykle for harde livet for å holde varmen er heller ikke høydepunktene på turen.

En annen utfordring er tøffe fjelletapper som Korgen, Saltfjellet og Dovrefjell

- De to første er rett opp og rett ned i mil etter mil, mens Dovrefjell er en evigvarende passasje, fra Trondheim til Hafjell.

Men først og fremst gleder han seg til å komme i gang.

- Jeg skal sykle, kose meg, se på naturen og bade i elver jeg kommer forbi. Spise kortreist mat og få lokale opplevelser fra hele det vakre landet vårt. Det er bare å følge med på kartet, avslutter Tyrihjell.

Artikkeltags