Rektor raser over «taxfree-felle» på Gardermoen: - Det er frekt og kynisk

Kundene ledes gjennom taxfree-butikkene. Dette får markedskommunikatør til å reagere. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Kundene ledes gjennom taxfree-butikkene. Dette får markedskommunikatør til å reagere. Foto: Berit Roald (NTB scanpix) Foto:

Av

Rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, er ikke imponert over at reisende ledes gjennom taxfree-butikkene.

DEL

Blindheim underviser i markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Han forteller til Flysmart24.no at han er oppgitt over taxfree-ordningen ved Oslo lufthavn.

Les mer: Folk handler mindre alkohol på Oslo lufthavn

Det er mulig å gå utenom, men skiltene ved Gardermoen leder de reisende gjennom taxfree-butikkene, og det er det den profilerte rektoren reagerer på.

Ordningen har blitt spesielt synlig etter at utbyggingen ved Oslo lufthavn som stod ferdig i fjor. Ved utenlandsflyvninger blir de reisende ført rett inn i taxfreebutikkene via skiltene.

Trond Blindheim mener til at Avinors fremgangsmåte er grådig, frekk og kynisk. Han synes også at hele taxfree-ordningen burde skrotes.

- Taxfree-ordningen er noe med det mest idiotiske jeg kan tenke meg, Trond Blindheim. Stian Lysberg Solum NTB scanpix

- Taxfree-ordningen er noe med det mest idiotiske jeg kan tenke meg, sier Trond Blindheim.

Foto: Stian Lysberg Solum NTB scanpix


- Taxfree-ordningen er noe med det mest idiotiske jeg kan tenke meg. Tenk å bli belønnet med rabatt på alkohol, sigaretter og sukker fordi man har vært ute og reist? Det er like dumt som å gi de hjemkomne reisende kvoterabattkort på Vinmonopolet, sier Blindheim.

Han påpeker overfor nettstedet at det ikke kan være enkelt for tørrlagte alkoholikere å måtte manøvrere seg gjennom billig sprit og øl.

Les mer: Taxfree-salg for 3,9 milliarder kroner på Gardermoen

Avinor tilbakeviser at det er snakk om en taxfree-felle, og sier til Flysmart24.no at de har skiltet den korteste veien til flyavgangene.

- Den alternative veien, som er bygget for dem som ikke ønsker gjennomgang i butikken, er bred, svært tydelig og rett foran alle som går inn i utlandsavdelingen. Dette mener vi er den beste løsningen. Det er enkelt å unngå butikkene om man ønsker det, og vi har fått svært få klager på den nye passasjen og skiltingen, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Trond Løksa.


Brødtekst

Artikkeltags