Svart økonomi og lokalsamfunn på timeplanen da Nordal var lærer på Brønnerud

OM SKATT: Framtidas skattebetalere på 5. trinn ved Brønnerud skole fikk en leksjon i betydningen av å bidra til fellesskapet.

OM SKATT: Framtidas skattebetalere på 5. trinn ved Brønnerud skole fikk en leksjon i betydningen av å bidra til fellesskapet. Foto:

Onsdag kunne 5. trinn ved Brønnerud skole ønske den nye læreren Ola velkommen til klassen. Det ble en helt annerledes skoledag.

DEL

SLIK DELER DU ABONNEMENTET DITT MED ANDRE I HUSSTANDEN

ÅS: Ås' ordfører er med i et prosjekt som heter «Samarbeid mot svart økonomi» sammen med Skatteetaten. Denne uka hadde Brønnerud-klassen ryddet timeplanen for å gi ordet til, nettopp, ordføreren. En hel skoledag fikk han undervise i programmet «Vårt lokalsamfunn», et pedagogisk program laget av Ungt Entreprenørskap.

Godt bemannet

– Jeg gleder meg til å høre barnas perspektiver om samfunnet. De er flinkere til å tenke nytt og har andre løsninger enn det vi voksne har, sa Ola Nordal i forkant av skoledagen.

Dagen varte fra 8.30 til to minutter på to. «Hovedlæreren» fikk hjelp til undervisningen av Sara Gaulin fra LO. Et tolærersystem er sjelden luksus, og en løsning også langt mer rutinerte pedagoger ønsker seg i en skolehverdag med ulike oppgaver og mange hensyn å ta. Med klassens vanlige lærerne parate til å hjelpe i tillegg, hadde duoen tidenes sjanse til å få til det lille ekstra. Muligheten ble ikke skuslet bort. Ordføreren benyttet blant annet sjansen til å dele ut midler, penger han ellers ville måtte grave dypt etter i kommunekassa.

«Gamingrom» framfor spa

Etter spisefri skulle elevene nemlig avgjøre hva som skal inn i et ledig lokale i Ås, som et fiktivt eksempel.

Hva skulle 5.-klassingene velge? Ulike forslag ble presentert. Etter å ha vurdert fordeler og ulemper, måtte de prioritere og til slutt stemme over de mest populære forslagene og lande på en løsning. En stund var det utsikter for spa i Ås, men da stemmene var talt opp, var det klart at forslaget om et spillrom snek seg hårfint foran. Så var det denne finansieringen, da. For hvem skal betale for moroa?

– Vil noen forklare hva skatt er? Spurte ordføreren.

Collin på første rad hadde tenkt over saken.

– Litt av det man tjener går til kommunen, så man kan lage veier, sette opp skilt – eller for eksempel lage et gamingrom.

Elevene fikk også reflektere over det faktum at den som jobber uten å betale skatt, heller ikke bidrar til fellespotten.

– Dette er temaer vi ofte tar for gitt fordi vi er vant til å leve godt. Men for å få et velfungerende samfunn er det viktig at vi alle kan bidra, formidlet Nordal.

BETALER SKATT: Både sykepleiere og taxisjåfører må betale skatt for at samfunnet og økonomien skal gå rundt.

BETALER SKATT: Både sykepleiere og taxisjåfører må betale skatt for at samfunnet og økonomien skal gå rundt. Foto:

I hele landet denne uka

Lærerne syntes det var flott å få inn ordføreren.

– Dette er en dag og et tema vi merker at engasjerer elevene, sier lærer Truls Aaserud på trinnet.

Lokalsamfunnet står på timeplanen for fjerde- og femteklassinger over hele landet denne uka. Tanken bak programmet «Vårt lokalsamfunn», er at elevene skal få større kunnskap om hvordan lokalsamfunnet fungerer og lære om demokrati, yrker, lønn, skatt og velferd når veiledere fra SMSØ-samarbeidet inntar klasserom i hele landet. Forkortelsen står for Samarbeid mot svart økonomi.

Ungt Entreprenørskap vil være er en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og jobber sammen med SMSØ for at skoleelever skal lære mer om verdiskapning, skatt og velferd.

– Det er herlig å være vitne til at satsing på skole- og arbeidslivssamarbeidet fungerer. Det blir mer relevant for elevene å lære hvordan lokalsamfunnet fungerer når de får lære det fra aktører i arbeidslivet, sier Petter Skottland fra Ås, som er daglig leder for Ungt Entreprenørskap Akershus.

HENGER SAMMEN: Sara Gaulin fra LO fortalte elevene om demokrati, medborgerskap og skatt.

HENGER SAMMEN: Sara Gaulin fra LO fortalte elevene om demokrati, medborgerskap og skatt. Foto:

Artikkeltags