Gå til sidens hovedinnhold

Store problemer i togtrafikken

ØSTFOLDBANEN/OSLO S: En jordfeil har ført til flere trafikkstanser på Oslo S tirsdag morgen. Klokka 9.20 sto togene igjen.

– Klokken 8.26 registrerte vi en jordfeil på Oslo S som stoppet togtrafikken. Nå er trafikken i gang igjen, men vi forventer at dette kan føre til forsinkelser utover dagen, opplyste Bane Nor klokka 9.09 på Twitter.

Men kort tid etter var det ny stans i trafikken på grunn av jordfeil.

– Vi jobber med å rette feilen, men vet ikke hvor lang tid dette vil ta. Ny oppdatering klokken 11, skriver Bane Nor på sine nettsider klokka 9.20.

Feilen rammer både regiontog, lokaltog og flytoget.

Buss for tog

I følge VY settes det opp buss for tog til og fra Ås stasjon.

– En jordfeil fører til innstillinger og forsinkelser i og rundt Oslo. Bane NOR jobber med å rette feilen. Vurder andre reisemåter eller vent med å reise. Det er utfordrende å skaffe alternativ transport. Sjekk detaljer i reisesøket på vy.no og i Vy-appen, skriver de.

Hva er en jordfeil?

Bane Nor har i en pressemelding forklart hva en jordfeil på tognettet her. Dette kan være kjekt å lese hvis du lurer på hva som er problemet.

Alle deler som kan føre strøm inngår i et kontaktledningsanlegg. De delene som ligger nærmere et spor enn fem meter, er jordet til skinnegangen. Slik beskyttes både liv og anlegg når det oppstår feil på kontaktledningsanlegget. Jording hindrer blant annet at anlegg brenner opp på grunn av feil som gjør at strømmen finner seg en annen vei enn forutsatt. Mastene er for eksempel jordet til skinnegangen, skriver de.

Sikringsanlegget i Oslo er konstruert slik at det ikke skal kunne gi grønt lys for tog dersom det er en jordfeil i anlegget. Dette er på grunn av sikkerheten fordi det skal være trygt å kjøre tog.

– Bane Nor bruker flere forskjellige anlegg med ulik alder. Noen er av nyere dato og styres av datamaskiner, mens andre er såkalte releanlegg som går helt tilbake til 60-tallet. Sikringsanlegget i Oslo er et releanlegg som består av flere tusen komponenter inne i et (rele) rom. Disse komponentene er koblet til signaler, sporfelter og sporveksler med kabler ute på Oslo S, skriver de.

Kommentarer til denne saken