Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Trude reddet kundens bein i siste liten

Annonse fra Banda Follo

I distriktets eneste bandagistforretning er ingen dag lik, og butikkeier Trude Nilsen glemmer aldri dagen da hun reddet beinet til en av sine kunder.

Hver dag besøker ulike kunder Banda Follo, alt fra de som skal kjøpe gode såler til folk med alvorlige diagnoser.

– Vi får et nært forhold til mange av kundene, fordi vi ofte møter folk i alvorlige situasjoner i deres liv, forteller daglig leder Trude Nilsen i Banda Follo.

Blant dem som virkelig har gjort inntrykk er Kjetil Svendsen, som for to år siden besøkte Banda Follo for første gang. Som tidligere alpinist med kneproblemer var han på jakt etter ergonomiske sko.

– Jeg fikk eksepsjonell betjening der, mimrer Svendsen og legger til:

ALVORLIG: Kjetil Svendsen husker godt de kritiske dagene da kneet ble angrepet av kjøttetende bakterier.

– At de ansatte hos Banda Follo har fagkompetanse betyr alt for meg som kunde. Det å få god service og kunnskap koster kanskje litt mer, men det lønner seg i ettertid, slår han fast, der han snakker av erfaring.

Fagkunnskapene hos Banda Follo skulle nemlig få uhyre stor betydning for Kjetil.   

I full fart til akuttmottaket

Mot slutten av 2014 er Kjetil nyoperert i kneet, men han får en akutt forverring og føler seg ikke helt i form.

– Jeg hadde gule stafylokokker, altså kjøttetende bakterier, og det var sabla vondt denne dagen, husker Kjetil.

Planen var derfor å dra hjem for å ta smertestillende og hvile litt, men først skulle han en tur innom Banda Follo for å kjøpe et elastisk bånd til kneet.

– Det var sabla vondt denne dagen.

KJETIL SVENDSEN, KNEOPERERT ALPINIST OG KUNDE HOS BANDA FOLLO

– Da du kom inn her så du ikke frisk ut, du kaldsvettet og kneet ditt var helt varmt, minnes Trude som ga streng beskjed om at Kjetil måtte skynde seg til legen.

Etter undersøkelsen hos legen blir Trudes mistanke bekreftet. Kjetil kjøres i full fart til akuttmottaket og hasteopereres.

– Jeg har ofte tenkt på hva som ville skjedd hvis han hadde dratt hjem for å hvile. Ikke bare ville beinet vært i fare for å amputeres, men i verste fall kunne det blitt en alvorlig blodforgiftning, som kan ende med døden, sier Trude.

Takker Trude for at beinet er intakt

For Kjetil ble det totalt tre operasjoner og flere uker på sykehus. Da han ble utskrevet fra sykehuset reiste han sporenstreks til Banda Follo.

– Da gav jeg henne en kjempeklem og sa "takk skal du ha, nå redda du beinet mitt!", smiler Kjetil som i dag utdanner seg innen helsefag.

SE VIDEO: Her kan du bli med Banda Follo bak kulissene: – Stomi- og brystkreftopererte skal også kunne følge moten  

– 130.000 innbyggere og ingen bandagist? Det er for dårlig!

Da Trude startet Banda Follo for tre år siden så hun et stort behov.

– 130.000 innbyggere i Follo og ingen bandagist? Det er for dårlig, tenkte jeg.

At kundene skal føle seg sett er hovedfokuset og i sitt samtalerom tar de mot brystkreftopererte, stomipasienter eller hvem enn som måtte ha behov for en prat.

– Den nærkontakten man får her har stor betydning for om man tar opp problemer eller ikke, sier Trude sikkert.

SKAL IKKE VÆRE TRIST: – Selv om mange kommer hit og er i en alvorspreget situasjon skal det ikke føles trist å komme til oss. Her i proteserommet har vi mange sterke, flott kvinner innom og latteren blant oss sitter ofte løst, forteller Trude i Banda Follo.

 – Jeg tror folk opplever at det er lav terskel for å komme innom og spørre oss, forteller Trude og utdyper:

– Det er likevel ikke sånn at vi er en erstatning for legekontoret. Stadig vekk må vi si «beklager, dette kan ikke vi hjelpe med», men vi oppfordrer alltid til å kontakte fastlege eller andre passende helseinstans.

Øker med ansatte innenfor flere fagområder

Da Trude startet Banda Follo for tre år siden var det henne selv og én til som jobbet i i 50 prosent stilling.

– Det har vært en eventyrlig vekst og noe av det vi gjør, for eksempel brystprotesetilpasning er vi alene om å tilby lokalt, forteller hun.

Siden starten har Trude vært opptatt av å bygge et allsidig team i butikken og i dag teller de to sykepleiere, hvorav én av dem har spesialistutdannelse innen urologi, én helsefagarbeider og seneste tilskudd i butikken er en ernæringsfysiolog.

– Vi vil at kundene skal oppleve en trygghet og at vi har et solid tilbud til dem, forteller Trude før hun laster de siste av dagens hjemleveringer inn i Banda-bilen.

– Det er alltid trivelig med hjemlevering, de vi møter er så hyggelige og takknemlige at du skulle bare visst!, smiler hun.

ET STERKT LAG: Banda Follos ansatte har en mangfoldig helsebakgrunn. Fra venstre: sykepleier og uroterapeut Trude Nilsen, sykepleier og fagkonsulent Line Frantzen, ernæringsfysiolog Karin Sømme og helsefagarbeider og fagkonsulent Ingunn Børke.
Du finner Banda Follo i Åsenveien 3 midt i Ski sentrum, vis-à-vis kinoen.  
Redaksjonen i Ås Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet