Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

70 ansatte og én hund feirer ettårsdag med ellevill utfordring

Annonse fra Møller Bil Follo

Ettårsdager er som oftest fartsfylt, men i Møller Bils nye lokaler sto alt helt stille.

Du er invitert!

Vi feirer Møller Bil Follos 1-årsjubileum i Nordbyveien 96, 1406 Ski

Lørdag 1. april fra klokka 10.00-15

Det blir Follo Grand Prix for de minste, påskegrillen serverer deilig mat, det blir påskequiz med fine premier og ikke minst - påskekyllingen kommer med smågodt til barna.

Velkommen!

– Vi tenkte dette var en fin måte å markere ett år i nye lokaler, og samtidig vise frem hvor fint vi har fått det, forteller daglig leder hos Møller Bil Follo, Terje Grøndahl og markedssjef Martin Gjerstad.

Det er historien bak hvordan 70 ansatte hos Møller Bil Follo tok utfordringen og endte i en såkalt "Mannequin Challenge".

– Vi er en bedrift hvor det er mange kunder og biler inn og ut hele dagen, så vi sitter helst ikke stille, smiler Martin Gjerstad.

Mannequin Challenge har gått som en farsott i sosiale medier den seneste tiden. Stuntet går ut på å fryse en positur, mens kameraet svever rundt i rommet, og storheter som Beyonce, Adele og Paul McCartney har kastet seg på bølgen.

Nå har stafettpinnen havnet hos Møller Bil Follo, som var veldig spente i forkant av filmingen.

Sjekk ut resultatet i videoen øverst i saken!

Logistikken var utfordringen her.

Terje Grøndahl, daglig leder hos Møller Bil Follo

Måtte prestere på flekken

– Hvordan reagerte de ansatte på stuntet?

– De synes det var en kul idé. Hos oss har vi utfordringer vi løser hver eneste dag, men ikke akkurat av dette slaget, ler de to.

Filmingen i de 8.500 kvadratmeter store lokalene ble gjort en vanlig arbeidsdag. Derfor ble alt filmet i ett og alle 70 fikk kun én sjanse til å levere.

– Vi har mange ansatte og et stort lokale, så logistikken var utfordringen her, forteller Terje.

– I tillegg kom det flere kunder innom da vi skulle filme, men de synes det var en gøyal idé og stilte sporty opp i videoen, forteller Martin.

Astor bruker vel omtrent fem minutter på meteren.

Martin Gjerstad, markedssjef personbil hos Møller Bil Follo

Hunden Astor slo til med Mannequin Challenge 

Hver avdeling hos Møller Bil Follo fikk frie tøyler til å finne på hva de vil i videoen. Her er det ikke bare de blide folka i kundemottakene og skinnende biler fra Audi, Volkswagen og bruktbilavdelingen som er med. 

Filmingen er også gjort bak "scenen" i det stort verkstedet, dekkhotellet og i billakkeringen.

Verdt å merke seg er den firbeinte deltageren Astor, som har matfar i bruktbilavdelingen. Er det én ting som passer den godt voksne franske bulldogen, så er det en stillesittende utfordring.

– Astor er med matfar på jobb i ny og ne og det er mange som har fått et forhold til han her. Han lar seg ikke stresse, det er mange kunder som må le når han kommer traskende rundt i bygget på jakt etter matfar, for Astor bruker vel omtrent fem minutter på meteren, ler Martin.

Flyttet hele butikken på én dag

Det å samarbeide når det virkelig gjelder, er ikke fremmed for de ansatte hos Møller Bil Follo. Da de endelig skulle flytte inn i de nye lokalene i Nordbyveien 96 for ett år siden, stilte de ansatte velvillig opp til flyttedugnad.

 Dette er en helt annen verden å jobbe i. En ting er at det er flotte og fine lokaler, men jobben gjøres enklere i et nytt og praktisk bygg.

Ettersom de nye lokalene ligger litt utenfor bykjernen, var de spesielt spent på hvordan det ville løse seg med kundene som leverte bil på morgenen før de pendlet til Oslo med toget.

– Det har løst seg veldig fint, vi har en hyggelig pensjonist her hos oss som kan kjøre de som har behov inn til sentrum, sier Terje.

– I tillegg er det mange som synes det er praktisk å komme seg hit. Det var viktig for oss å ha nok av parkeringsplasser utenfor det nye bygget. Så vi har plass til alle her hos oss, smiler Terje og Martin hos Møller Bil Follo.

Redaksjonen i Ås Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet