Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ås – liten kommune med mange muligheter

Annonse fra Matchbanker

I Ås er mulighetene lagt godt til rette for et aktivt og spennende friluftsliv. Beachvolleyball om sommeren, velpreparerte skiløyper om vinteren og en årlig sykkeldag som inspirasjon til gode opplevelser på sykkel ellers i året. Hvis man gjerne vil boltre seg og underholdes i helt andre rammer, finner man i Ås Tusenfryd, Norges største fornøyelsespark.

Ås og omegnen byr på mange vakre rekreasjonsområder, kulturminner og spennende opplevelser for både store og små. Det er både utfluktsmål som er billige eller gratis, og andre som koster litt. Hvis du overveier et forbrukslån anbefales det å lese forbrukerrådets anbefalinger først, og ta sine forhåndsregler, så det ikke blir for dyrt.

Lyttelunsj, jazz og barneteater

Det er ikke langt til god musikk og scenekunst i Ås. Første fredag i måneden byr Ås kulturhus på Lyttelunsj – et populært arrangement der man kan ta med matpakken, få gratis kaffe og nyte vakre klassiske toner i lunsjpausen. Jazzetaten er en gruppe Åsgutter som spiller swingende jazz - både egne og andre komposisjoner. Over nyttår 2018 og utover våren oppføres et morsomt og variert tilbud av familie- og barneteaterforestillinger. Ås internasjonale kultursenter byr på blant annet åpne verksteder, Barnas Verdensdager og internasjonale kulturkvelder.

Fra oppdagelsesturer i det fri til full fart i Tusenfryd

Ås har flotte skogsområder som innbyr til korte og lengre turer, sommer som vinter. Villmarkscamping ved Østensjøvann, er også en populær aktivitet. Om vinteren sørger Skiforeningen i Ås for godt merkede skiløyper. Et populært område som er verdt å utforske for skiløpere, er Follomarka. Vær dog oppmerksom ved ferdsel over frosne vann om vinteren, ved med mindre du er helt sikker på at isen er trygg.

Men både for små og store barn, og for mange voksne, er nok Tusenfryd det største trekkplasteret i Ås. Tusenfryd ved Vinterbro åpnet i 1988, og har et hav av forlystelser, attraksjoner og spisesteder. Her kan du se stuntshow og feire Halloween med zombier og monstre, kjøre trestamme ned Tømmerstupet eller ta en tur med Speedmonsteret, en av Europas villeste berg- og dalbaner, bare for å nevne noe. Dersom familiens hund er med - er det mulighet for hundeparkering i parken.

I Ås finner du også Vitenparken i hjertet av Campus Ås, midt i et av Norges flotteste parkområder. Vitenparken er et grønt viten- og opplevelsessenter. Dette er et samlingssted for grønn viten og innovasjon, med kafé, utstillingshall og mange spennende arrangementer.

Slik får du råd

Ønsker du litt ekstra økonomisk handlefrihet til opplevelser i Ås? Hjemmesiden Matchbanker er en låneportal som gir god oversikt over forskjellige forbrukslån, slik at du sikkert kan se hvilket lån som eventuelt ville være det mest ansvarlige for deg i forhold til din innkomst.

Redaksjonen i Ås Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet